kissyourgirlfriend

Alla inlägg under november 2011

Av Moa - 27 november 2011 16:53

Hej! Nu är jag hemma från stan. En massa julklappar och lite annat smått och gott har jag köpt, jag tänkte att jag lägger upp fler bilder kanske imorn eller så. Åhh, vad mysigt det är att gå på stan när det börjar bli julstämning, eller hur ? Nyligen har jag och syrran fikat och tänt ett adventsljus. Runt kl 18:30 kliver jag på tåget och åker hemåt.


             

Av Moa - 27 november 2011 08:40

Hejsan, nyligen vaknat och ätit frukost: Kellogs special K flingor med mjölk och kanel, samt en rostad macka med lax och lite grapefruktsalsa som blev över sen igår. Igår gick jag lite grann i affärer, jag hittade lite julklappar och även en bok till mig själv. Åter till Cold mountain heter den, jag har sett filmen och tyckte den var jättebra så då får vi se om boken är lika bra. Idag ska vi ner på stan och försöka göra klart med alla julklappar. Men nu ska jag duscha och fixa iordning mig lite. Det är ju första advent idag också, så glöm inte att tända ett ljus! 


   

Av Moa - 26 november 2011 20:11

Hejsan, sitter ensam i min systers lägenhet med kaninen Morgan och lite musik. Jag äter på sockerärtor med dipp och såhär söt ser jag ut: 


   

Av Moa - 25 november 2011 18:15

Hej!

Skoldagen idag var helt okej, men värsta överraskningen fick jag! Lina kommer fram till mig och säger att jag ska få en julklapp av henne men att den kommer i förväg, redan den 2 december. Jag tänkte typ att nu är det något busigt på gång, haha (: Men sen sa hon att jag ska få hänga med till Stockholm och gå på konsert med Peter Jöback, hur nice är inte det? Bara sådär liksom. Idag så var pappa iväg och hämtade ett piano i örebro som skulle skänkas bort, så imorgon kommer det några gubbar (hoppas snygga) och lastar in det. Nice! Ikväll åt vi tacos också, fast eftersom jag alltid försöker hitta på så det blir nyttigare bestämde vi oss för att göra egen tacomixkrydda, det blev gott fast annorlunda än den man köper, men istället så blir det ju nyttigare, billigare och att det räcker längre! Sen så är jag kär. Fast inte i någon människa utan i Guacamole. DET ÄR SÅ GOTT! Jag kan äta minst 1 liter. Dessutom är det ju rättså nyttigt också!

Imorn ska jag till Norrköping och sova en natt hos min syster och shoppa lite kanske, det blir nice (:


Egen tacomix

3 msk anchochilipulver (antar att det går med vanligt chilipulver)

2 tsk paprikapulver

3 msk spiskummin

1,5 msk salt

2 tsk socker

1 tsk oregano

Förvara i en burk med lock. 2 msk krydda är lagom till 500 g köttfärs.


Det finns många recept på Guacamole men här är ett:

2 avokado

1 pressad vitlöksklyfta

saften från 1 lime

1 dl lätt crème fraiche

1-2 krm salt

cayennepeppar, efter smak

1/2 urkärnad tomat


Mosa avokadon och mixa ihop alla ingredienser och ät ! (:


Otrolig röst, eller hur?:













Av Moa - 23 november 2011 18:02

Nu har det kommit upp en ny omröstning som handlar om frukt!

Den förra omröstningen var denna: Vad kan du inte motstå?

Det fanns de flesta alternativen med men det visade sig att choklad är svårast att motstå!

Men nu ska jag berätta lite fakta om choklad:


  • Det finns ett ämne i choklad som heter fenyletylamin, det är en kemiskförening som påminner om heroin, och choklad blir man beroende av, inte sant ?
  • I USA finns begreppet "Chocoholics" för chokladmissbrukare.
  • 100 g choklad innehåller ca 500 kcl (kalorier) Man har ett dagsintag på ca 2000 kcl.
  • Choklad innehåller mycket mättat fett, socker och annat konstigt, men det finns också bra saker i choklad som kalium, kalcium, magnesium, järn och zink.
  • Choklad som är billig har ofta mer tillsatser och konstigheter, en mörk kvalitétschoklad är däremot nyttigare och består av mindre ingridienser och tillsatser.
  • Att äta måttligt med choklad är inte farligt, sålänge man rör på sig och är aktiv. Att äta en bit choklad varje dag kan tillochmed ge dig fler antioxidanter och "lyckokänslor" som kan hjälpa mot hjärt och kärlsjukdomar (främst 70% choklad, enligt mig). Men det gäller att man inte blir beroende och att det blir ett tvång som man inte mår bra av.

Slutsats:

Choklad innehåller mycket kalorier och fett, men också en del ämnen som är bra till.ex kalcium och järn. Man blir lätt beroende av choklad, men att äta en bit då och då kan tillochmed vara bra. En choklad som innehåller över 70% kakao är ett bättre val än budgetchoklad, och kan tillochmed förebygga hjärtochkärl sjukdomar.



Faktan kommer ifrån: http://svt.se/2.15856/1.240358/choklad_ar_bade_bra_och_daligt






Av Moa - 23 november 2011 17:09

Hej!

Nu kommer följande lite tips som är bra när man är förkyld:

  • Se till att dricka mycket, speciellt vatten. Eller kanske någon saft med lite socker i så man känner sig något piggare om man mår väldigt dåligt och känner sig yr.
  • Använd nässpray, gärna med saltvatten som man kan använda hur mycket som helst av.
  • Ha ett ton näsdukar inom räckhåll från sängen, soffan etc..
  • Något att "sniffa" på som peppar, eller något med stark mintdoft till.ex Olbas. Detta köpte mamma till mig en gång på konsum och det funkar asbra! Men tyvärr verkar det inte gå att köpa längre? Det är som en liten tub som man sätter i näsborren (haha, detaljer här) och andas in, och så kommer det "luft" med mentol och pepparmyntolja som gör så att det blir mycket lättare att andas. Rekommenderar verkligen den!
  • Ha bra tidningar att läsa i, eller njut av en bra film.
  • Det är viktigt att man försöker äta medans man är sjuk, gärna mycket frukt och grönsaker. Om man inte är så sugen på detta kan man blanda till en smoothie eller liknande.
  • Drick te, eller gör en varm förkylningsdrink på vinbär, vitlök och honung!
  • Inte något för känsliga: Nässköljare, inte så farligt som det låter (eller verkar, hehe). Jag har ialla fall testat detta och det är riktigt skönt för näsan, det är lite obehagligt första gången men sen blir man van, och det känns verkligen fräscht efteråt. Det gäller bara att man blandar rätt mängd salt och vatten, annars kan det svida rejält!
  • Frisk luft! När man känner sig lite piggare kan det vara bra att ta en promenad och testa sig lite vad man orkar med, det är absolut inte farligt med en lugn promenad när man börjar tillfriskna.
  • Träna absolut inte när du är sjuk eller har feber, som jag sa är det inte farligt med en lugn promenad men att köra järnet är absolut ingen bra idé.
  • När man är sjuk kan man ju dessutom passa på att ta hand om sig själv lite extra. Ta ett härligt bad, ät något som du älskar, bädda ner dig i sängen med bästa boken, eller ja vad du än känner för!

Krya!


 


Av Moa - 22 november 2011 16:42

Hejsan! Lite dålig uppdatering men men. Nu börjar jag känna mig lite friskare ialla fall.

Jag har inte så mycket att säga, min lista som jag nämnde tidigare kommer upp någon dag snart.

Ett tips jag kan ge nu däremot som absolut hjälper är att  lyssna och kolla på snyggingar som denna:


 




 

 

Av Moa - 21 november 2011 08:44

Hej, som sagt har jag blivit sjuk..

Det värsta är ju att när man känner att "Nu kan jag vara sjuk ett tag, det vore skönt" så blir man ju inte det.

Men om man vill till skolan och har saker att göra då blir man sjuk, haha det är alltid så! (: Men men, sånt är livet!


Nu har jag ganska nyligen ätit frukost, och lite senare kommer min lista på förkylningsbot/tips;

Håll er friska sålänge!


   


Ovido - Quiz & Flashcards