kissyourgirlfriend

Alla inlägg den 1 oktober 2011

Av Moa - 1 oktober 2011 18:04

Hej, i fredags var jag somsagt i stan med några underbara personer.

Jättekul hade vi! ♥

Idag har jag varit och firat Farmor eftersom hon fyller 73-år idag (:

Av mig fick hon en burk med äppelmos som jag gjort, och en fin burk med äppelmuffins. Hon blev väldigt glad iaf. Visst är det kul att baka och ge bort i present? (: Jag tänkte lägga upp lite bilder och recept!


Äppelmos:

1 kg äpplen

1/2 dl vatten

6 dl socker (jag tog brunt socker, det funkar lika bra)

1. Skala och tjärna ur äpplena. Lägg det färdiga äpplebitarna i kallt vatten så dom inte blir bruna.

2. Koka upp på svag värme med vattnet. Rör om då och då så det inte bränns vid. Känn så att äpplena är mjuka. Rör ner sockret och koka upp igen.

3. Kör äppelklyftorna till mos i en matberedare. Mixa gärna i omgångar.

Häll upp i frysburkar i passande storlekar. Förvara i frysen. Ta fram så mycket som går åt och låt tina i kylskåp. I kylskåpet håller sig moset ca 1-2 veckor eller mer. 

  

Äppelmuffins med havretopping:

200 g smör/ 2 dl flytande

3 dl socker

3 ägg

1 dl vatten

4 1/2 dl vetemjöl

1 1/2 tsk bakpulver

1 stort äpple i kuber

socker och kanel

Topping:

75 g smör/ 3/4 dl flytande

3/4 dl socker

2 dl havregryn + lite solrosfrön

1. Skala och tjärna ur äpplet, skär i bitar. Ta en liten plastpåse, häll i socker, kanel och äppelbitar. Håll igen öppningen och blanda om ordentligt.

2. Rör smör och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget och rör om.

Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Ha i det och vattnet i smeten.

Fyll muffinsformar ca 3/4 med smet.

Stick ned äppelbitar i varje form.

3. Gör toppingen. Smält smöret, blanda i socker, havregryn och solrosfrön.

4. Strö på toppingen. Grädda i mitten av ugnen i 200'C i ca 20-25 min.

Jag använde bara flytande margarin och då går det väldigt snabbt och smidigt (:


                 





Ovido - Quiz & Flashcards