kissyourgirlfriend

Direktlänk till inlägg 1 april 2012

Apelsin- frukostbullar + te, yoghurt och en massa frukt ♥

Av Moa - 1 april 2012 12:51

Hejsan! :)

Frukosten idag bestod av apelsinbullar som jag bakade igår (så goda! jag dör, ni måste prova att baka dom) med leverpastej, samt yoghurt med bitar av äpple, banan, jordgubbar, granatäpple, kiwi, cashewnötter och lite musli och kanel!

Jag älskar när man har tid att verkligen fixa iordning och äta utan att behöva stressa, efter frukosten tog jag en promenad och så bakade jag hamburgerbröd som vi skulle ha till lunchen, men det blir ett annat inlägg! :)


     


Apelsindoftande frukostbullar


20 st:

4 1/2 dl vatten, ca 37 grader

50 g jäst

1/2 dl apelsinjuice, koncentrat + lite apelsinskal

2 msk matolja, rapsolja till.ex

2 tsk salt

2 msk sirap

9 dl grahamsmjöl

ca 4 dl vetemjöl


Rör ut jästen med vattnet och arbeta därefter in alla övriga ingridienser, och så mycket vetemjöl som behövs tills det blir en deg som inte kladdar. Täck över med en handduk och jäs i 30 min.


Knåda degen noga, rulla ut två längder och dela varje i 10 bitar. Rulla runda bullar, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Jäs 20 min.


Värm ugnen till 250 grader. Grädda mitt i ugnen i 10-12 min. Pensla bröden med hett vatten när de kommer ut ur ugnen och låt dem svalna på galler under en bakduk.


(Går utmärkt att frysa in, visste du förresten att man kan frysa in jäst?, supersmidigt att ta upp ur frysen när man blir sugen på att baka. Konsistensen på jästen kan ändra sig men själva effekten är densamma!)

     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Moa - 7 januari 2013 21:25

Hejsan, nu har jag bestämt mig för att inte blogga mer här utan känner att det är dags för en nystart! Bloggen kommer finnas kvar men kommer att blogga på http://cinnamonlove.devote.se i framtiden. Ha det fint, och en stor kram på dig!   &he...

Av Moa - 21 december 2012 12:50

             

Av Moa - 20 december 2012 17:39


Hej,  nu ska vi fira jul innan världen går under, ska bli himlans skönt att spendera lite tid med dom bästa när man varit sjuk, och på lördag om vi lever ska jag ut på middag med älsklingen och hans familj eftersom det faktiskt är hans 18-års d...

Av Moa - 14 december 2012 13:23

   

.

Av Moa - 8 december 2012 21:53

  You can't go to bed,  Without a cup of tea, And maybe that's the reason That you talk, in your sleep And all those conversations Are the secrets that I keep Though it makes no sense to me   You'll never love yourself Half as much as I love ...

Ovido - Quiz & Flashcards